Selasa, 18 Januari 2011

kawan~

assalamualaikum..;),pe kabo arini??,,smoga baik2 saja~
hmm what do u mean by friend?,,its mean tomodachi,kawan,rakan,sahabat,teman rite?..tu mksud dri segi lafaz je kn,n kalo dri segi istilah plak?,,hehe..ni cm blajar subjek PSI n PQS plak dlu sbb ada kne terjemah dri segi lafaz n istilah..ok smbung yg tadi plak,ni pada pndapat sy lh kn,friend ni ialah org yg boleh kita berkongsi cerita suka n duka,berkongsi pndapat,meluahkan perasaan(sesama jantina ye,,XD),yg selalu berdamping dgn kita xkira kita dlm susah or senang,org yg boleh tolong kita n bnyak lagi lh kn,,selain tu jugak,kawan ni ialah org yg boleh mempengaruhi kita sama ada ke arah kebaikan or keburukan,desho??~..cm contohnya kita dpat kwn yg baik,kita pn akan turut sama jdi baik gk i'Allah,,sbb ada 1 hadis nih,hadis al-bukhari yg b'mksud:
  “Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”..
so msti lh nk jdi cm penjual mnyak wangi tu kn?..hehe..xpe,same2 lh kita menilainya yep,yg mana elok untuk dri kita sndiri ni,,n fikirkan skali efek2 kt diri kita nanti..ni cm experimen kimia plak..hehe..ok,ni plak sbgai tmbahan,t'jumpa time survey2 bacaan2 yg mnarik utk dibaca kt dlm tenet ni..haa terlupa lak,tokorode,buku n bhn2 bacaan pn bleh jadi kwn gk kt kita ni,sbb dri situ kita boleh dpt idea ke ilham ke,pndapat,or tips2 n nantoka lagi,same cm peranan kwn kn,,ada lh jugak pnah dgar,salah satu kawan yg baik ialah buku..
ok,smbung yg terputus tadi tu,,
  Apabila kita ingin berteman, Janganlah kerana kelebihannya, Kerana mungkin dengan satu kelemahan, Kita mungkin akan menjauhinya…. Andai kita ingin berteman, Janganlah kerana kebaikannya, Kerana mungkin dengan satu keburukan, Kita akan membencinya…. Andai kita inginkan sahabat yang satu, Janganlah kerana ilmunya, Kerana apabila dia buntu, Kita mungkin akan memfitnahnya…. Andai kita inginkan seorang teman, Janganlah kerana sifat cerianya, Kerana andai dia tidak pandai menceriakan, Kita mungkin akan menyalahkannya…. Andai kita ingin bersahabat, Terimalah dia seadanya, Kerana dia seorang sahabat, Yang hanya manusia biasa…. Jangan diharapkan sempurna, Kerana kita juga tidak sempurna……
  3 jenis kawan yang perlu diketahui. Pertamanya, kawan yang seumpama udara atau minyak wangi; janganlah kita putus persaudaraan dengannya kerana mereka menguatkan semangat dan menambahkan keyakinan kita pada jalanNya. Keduanya, kawan yang seumpama pembuat roti; kita perlukan padanya hanya ketika ingin makan roti, bukan sepanjang masa @ setiap hari dan jangan berlama-lama dengannya kerana kita ada urusan yang lebih penting. Ketiganya, kawan yang seumpama penyakit yang mesti kita hindari kerana ia memudaratkan diri dan agama kita..
Samada kawan, teman atau sahabat, mereka dan sy dijadikan saling memerlukan,  saling melengkapi, memberi dan menerima, mempengaruhi dan dipengaruhi. Apa yang baik, perlu disimpan, dan yang tidak baik, perlu dijadikan peringatan buat diri. Tidak kira siapa jua insan itu, hikmah atau pengajaran yang diperolehi daripada mereka perlu  disimpan semat di dada, kerana hati-hati mu’minlah yang lebih layak menyimpan hikmah itu, supaya boleh membawa manfaat. Wallahu ‘Alam..
sekian sj utk hari ini,,yg baik datang dari Allah,yg xbaik itu dtg dari dri sy sndiri~~..sbgai halwa telinga,layan aje lagu ni~~~~~
  jya,mata ne,;)

0 ulasan: